Strøtanker

Fra marts 2010 til maj 2011 skrev jeg ugentlig om det, der optog mig eller faldt mig ind. Det har efterhånden fået et omfang på størrelse med en bog. Du kan se alle overskrifterne, der er listet til højre. Måske er der nogen du ikke har læst - eller som er værd at genlæse. 

Jeg har holdt en længere pause siden maj 2011. En oplevelse, (beskrevet 29.maj 2011 og i ugerne herefter), bevirkede, at der ligesom ikke var mere at sige.  
 
Men jeg skriver (ihvertfald for tiden) igen -  hvis der dukker noget op, der fanger min opmærksomhed.

Birthe
28.09.2015 

FÅ DET GODT UANSET HVORDAN DU HAR DET! 4.04.10

3. april 2010

GÆLDER OM AT HAVE DET GODT - UANSET HVORDAN DU HAR DET!

Fortsættelse af temaet, "Hvordan får jeg det godt...." fra sidste uge

SMIL OG GRIN DIG GLAD OG SUND!
Der er mange måder at styrke sin livsglæde, sin  energi og sit overskud, på. En af de helt enkle er at fyre op under ansigtsmusklerne. De fleste træner sig mest i at øge konditionen og styrke kroppens muskler. Kig ind i et fitnesscenter eller iagttag motionsløberne. Der er ikke meget grinen der. Det er hårdt arbejde og de ser endda ofte forpinte ud. Men ikke et ondt ord om motion og styrketræning. Jeg elsker det selv - har Mars på Asc. og så ved de astrologikyndige godt, at man kan li´at bruge kroppen - og til tider misbruge den. Sidstnævnte har jeg også praktiseret lidt for grundigt og det kan ikke anbefales. Men ingen tvivl om, moderat motion og styrketræning giver en sundere og gladere krop. 

Anthony Robbins, super coach og forfatter til en række bøger om et godt, sundt og ikke mindst succes fyldt liv skriver, ihvertfald i to af sine bøger, om vigtigheden af at smile og grine. Det er i en lille bog, der hedder "Råd fra en ven" og i en anden murstenstyk bog, der hedder "Væk den indre gigant!" 

Rådet er i den næste uge at konfrontere badeværelse spejlet 5 gange dagligt og stå og smile bredt til sig selv, fra øre til øre, 1 minuts tid. Det er længe nok til at føle sig fuldstændig idiotisk - latterlig. Og det er meget godt, for oveni beder han om, at man stor griner mindst 3 gange dagligt, uanset om der er noget at grine af. Når vore hele 86 ansigts muskler kommer igang, sker der noget forunderligt i hjernen, siger han.

Hvis du nu tænker, at så åndsvag og selvoptaget vil du ihvertfald ikke opføre dig, er det synd for dig. For man bliver kort og godt glad i låget! Det er kun i starten, at det kræver nogen overvindelse.
Det giver en række hensigtsmæssige følgevirkninger som et styrket imunforsvar, øget livsglæde, overskud og energi.

LATTER STYRKER IMMUNFORSVARET
Det er for længst dokumenteret at latter styrker immunforsvaret, hvorimod tungsind, tristhed og depression, svækker det og kan lede til sygdom. Et latter kursus kan med andre ord være en rigtig god investering i sin sundhed. Jeg har hørt mange afvise ideen med at man da ikke kan grine på kommando, for så er det jo ikke ægte, men meget kunstigt osv.. Men de indvendinger er bare noget selvhøjtideligt fis. Man er nødt til at smide stolthed, værdighed m.v. overbord og udsætte sig selv for at blive til grin - i sig selv ikke så ringe endda. 
STOLTHED SVÆKKER IMMUNFORSVARET
Jeg er overbevist om, at stolthed  svækker immunforsvaret, for med stoltheden, bliver jeg stiv og selvhøjtidelig. Det handler jo istedet om at sænke skuldrene og slappe af - akseptere og overgive mig til den situation jeg befinder mig i, overgive mig til det som er, fremfor til en eller anden forestilling om, hvordan det kunne have været, hvis altså bare... osv.. 
Jeg har læst om mennesker med livstruende sygdom, der har leet sig raske. Husker blandt andre en kræftpatient, opgivet af lægerne, som lejede stakkevis af totalt grinagtige film, så hun på det nærmeste grinte fra morgen til aften. Hun fik vendt sygdomsforløbet og overlevede.

HVORNÅR GRINEDE DU SIDST IGENNEM?
Hører du til gør-det-selv typen, så kan du også få sat skred i lattermusklerne, hvis du laver en liste over nogle rigtig gode grineflip du tidligere har haft - få dem ind på lystavlen, visualiser og grin igen og igen. Lav en liste over 5-10 situationer. Til sidst kan du grine af det faktum, at du griner over en situation, der for længst er overstået. Og du kan jo altid gøre den endnu mere grinagtig i din fantasi, ja du kan bare begynde at digte grinagtige situationer. Og til sidst behøver du dem endda ikke, fordi du har lært at grine uden, at der nødvendigvis skal være en grund. Og dermed er den virkelig langt ude - hvor den også skal være.

HVAD ER DU GLAD FOR?
Et stort supplement til at trække humør, energi og imunforsvar opad er at være opmærksom og bevidst om, hvor- og på hvad, du har din opmærksomhed. Hvis den for det meste kredser om ting og oplevelser du er ked af, så vil disse efterhånden fylde mere og mere. For med din opmærksomhed giver du det din energi - du giver det næring, og følgelig vokser det.

Forbyd dig selv at tænke og bekymre dig om noget, der ikke er til stede her og nu, og som du ikke kan gøre noget ved i øjeblikket!
Jamen, hvis det nu er mit barn, der er ude i en vanskelig situation, eller min mand, eller min mor, og min vedste ven - er jeg så ikke et mærkeligt menneske, hvis jeg ikke bekymrer mig om dem? Rigtigt! Du vil ikke længere høre til gennemsnittet.

Du kan ikke hjælpe nogen ved at bekymre dig syg over dem. Humør og overskud til at gøre en forskel går jo ned, så det gavner hverken dig selv eller de mennesker du gerne vil hjælpe.
Istedet, så lav dig en liste over al det du har at være taknemmelig for, glad over, og stolt over. Og her ville Anthony Robbins tilføje, at du også skal tilføje, hvad det gør for dig, og ved dig, at du er glad og taknemlig for dette eller hint. Kig på din liste før du starter dagen og kig på den igen, når du slutter den. Der er måske noget du har gjort godt i løbet af dagen som  du kan tilføje.

Noget af det du er glad for må meget gerne være meget personligt, f.eks. vedrørende din karakter og din krop. Giv dig selv alle de komplimenter, du havde håbet din partner eller andre ville have vågnet op til at give dig. Du må gå foran og vise vejen til hvordan du gerne vil behandles. 

VI ER STADIG I VÆDDERENS MÅNED - SÅ ØV DIG I POSITIV EGOISME
Skulle du nærmest føle dig forpligtet til at lide eller bekymre dig (det er det samme) om f.eks. dit barn eller en anden kær og nærtstående person, så vend denne tilbøjelighed ved at finde et foto frem af vedkommende, gerne et hvor I har det sjovt, smiler og griner sammen. Husk vi er mere forbundne end vi tror, og bekymrer du dig om det kære væsen, kan han eller hun mærke det - selv på afstand. Og det gavner dem ikke. Jeg kender en, der er meget syg, men som ikke er særligt åben overfor sine nærmeste om sin situation, fordi han ikke orker at trækkes med deres lidelse og bekymring på hans vegne.
Familien er åbenbart ikke klar over, at det er meget mere trygt og befriende for den der har problemer eller lider at omgås en kærlig, realistisk og ærlig egoist, der yder af et ligeså rent ærligt, egoistisk og kærligt hjerte. Dem kommer han jo aldrig i gæld til, fordi de lytter eller hjælper for deres egen skyld. Selv Florence Nightingale og Mother Theresa, har formentlig ydet af et meget kærligt, givende og egoistisk hjerte. De havde ikke kunnet blive ved, hvis de skulle gøre det for at være gode mennesker.
I følge Vædder princippet er vi dybest set egoister, dog uden at se det som noget negativt. Og når vi hjælper er drivkraften den, at vi ikke kan bære at se andre lide. Så vi afhjælper vor egen lidelse og glæder os selv ved at hjælpe andre.

Benævnelsen "egoist" er desværre så værdiladet, så en omformulering kan være påkrævet. Og det må så være: Sørg altid for at glæde dig selv ved at glæde andre, glæd dig selv ved at hjælpe - ja, glæd dig selv ved hvad som helst du gør - og kan du ikke det, er det nok bedst at finde noget andet at bruge din opmærksomhed og tid på.

Giv dig lov til at nyde at du er til! Giv dig lov til og have det godt, sjovt og dejligt!  Og glæd dig over, at det smitter!

Rigtig god efter-Påske!
Birthe
4.april 2010 

 

  





  Birthe Kirk - Kursus og Rådgivning    Henrikshave 55    2950 Vedbæk    info@birthekirk.dk    2374 9268